Hz. Peygamber Terâvih Namazını 20 Rek’at Olarak Kılmıştır (1.Kısım)

Nebî Sallallahu Aleyhi Ve Sellem Teravih Namazı’nı YİRMİ Rek’at Olarak Kıldı Ya Da Kıldırdı Mı?

Girizgâh…
Bu makaleyi kaleme almaktaki amacımız ne fitne uyandırmak ne de Hz. Peygamber’e kılmadıkları bir namazı evlerinde münferiden kıldırmak  veya Hz. Peygamber ve Sahabe-i Kirâm’a kılmadıkları bir namazı kendilerini Mescid-i Haram yahut da Mescid-i Nebevî’ye toplayıp cemaatle kıldırtma cüreti göstermektir.

Amacımız sadece ve sadece Teravih tartışmaları bağlamında buharlaştırıldığını düşündüğümüz; Hz. Peygamber’in bu namazı yirmi rek’at kılmış hatta kıldırmış olabileceği yönündeki bir arka plana dikkat çekmektir.

Nitekim Hz. Ömer’in cemaatle yirmi rek’ât Ramazân-ı Şerîf’te Kıyamu’l-Leyl uygulamasına Sahabe-i Kiram’dan en küçük bir muhalefetin söz konusu dahi edilmemiş olması ve Sahâbe-i Kirâm’ın bu konu üzerinde ittifak etmesi yönündeki vakıa bu namazı Nebî Sallallahu Aleyhi Ve Sellem’in en azından bir kez olmuş olsa bile- bir sonraki makalede tahric ve sıhhat-zaaf değerlendirmesini de nakledeceğimiz rivâyetin ışığı doğrultusunda- yirmi rek’at kılmış hatta kıldırmış olduğuna dair muhtemel şifâhi bilginin onlardaki mevcudiyetine işaret etmektedir.

Konuya dair araştırmalarımızda Hz. Peygamber’in Kıyamu’l-Leyl diye tabir edilen namazı bizzat kendilerinin yirmi rekât olarak kılmış olduklarına dair bir rivâyet görmekteyiz. Bu rivâyete sanırım senedindeki zaiflik sebebiyle Teravih Namazını müdafaa cihetinde kaleme alınmış eserlerde yer verilmemiş. Ama nakledildiğine göre bu rivâyetin şahitleri var ve senedindeki zaiflik de muhaddisler indinde tartışılmış bir durum. Hatta bu rivâyetle, konuya müteallik diğer rivâyetleri cem etme yoluna gidenler de var!

Hz. Ömer Radıyallahu Anh’ın bu namazı yirmi rek’at kıldırtmış olduğu hususuna bağlı olarak bu namazın yirmi rek’at olduğu konusunda bazı kitaplarda icmâ olduğu beyan ediliyor. Bazı yerlerde bu namaz fazlaca kılınmıştır ki bunda yirmi rekâte belli sebeplerden ilave söz konusudur. (Medinelilerin tervihâlarda, mekkedekiler gibi kâbe-i muazzamayı tavaf edemediklerinden namaza rekât ilave etmeleri gibi.)

Hz. Ömer’in uygulaması, sahabenin, kimilerine göre bu konuda icmâ etmiş olması, bir yandan da Nebî sallallahu aleyhi ve selemin bu şekilde namaz kılmış hatta kıldırmış olabileceğinin muhtemel şifâhi nakli, rivayetin durumu noktasında ipuçları veriyor. Ehline havale edip Vallahu A’lem diyelim.

Bu konuyla ilgili Tecrid-i Sarih tercümesi ve Sünen-i Ebu Dâvud Tercüme Ve Şerhi (Şamil Yayınevi / Necati Yeniel & Mehmet Kayapınar) isimli kitapta malumat veriliyor. Sünen-i Ebû Dâvud Şerhinin tercümesinden ilgili bölümü ilave edelim. Önümüzdeki günlerde hocalarımız bu konuya dair gelmiş olan rivâyetlerin tahrici konusunda bizi aydınlatacaklar inşaAllahu Teala.
(Nakiller ikinci bölümde)

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s